Julkaisut

 

2022

Lehtokunnas, T., Mattila, M., Närvänen, E. & Mesiranta, N. (2022). Towards circular economy in food consumption: Food waste reduction practices as ethical work. Journal of Consumer Culture, 22(1), 227-245. https://doi.org/10.1177%2F1469540520926252

Mesiranta, N., Närvänen, E., & Mattila, M. (2022). Framings of food waste: How food system stakeholders are responsibilized in public policy debate. Journal of Public Policy & Marketing, 41 (2), 144-161. https://doi.org/10.1177/07439156211005722

Närvänen, E., Mattila, M., Keränen, J., Kaivonen, I. & Nurminen, M. (2022). Framing value propositions in the food waste business: A sociocultural approach. Industrial Marketing Management, 105, 211-222. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2022.06.008

Sutinen, U-M. (2022). Socio-cultural approach to social marketing : Fostering food waste reduction. Tampere University Dissertations, 592. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2381-3

Sutinen, U.-M. (2022). Addressing food waste with a socio-cultural approach to social marketing.  Journal of Social Marketing, Vol. 12 No. 2, pp. 256-274. https://doi.org/10.1108/JSOCM-12-2020-0246

Sutinen, U. M., & Närvänen, E. (2022). Constructing the food waste issue on social media: a discursive social marketing approach. Journal of Marketing Management, 38 (3-4), 219-247. https://doi.org/10.1080/0267257X.2021.1966077


2021

Luukkonen, R. (2020). Kulutuksen vähentämisen tavat kestävässä kuluttamisessa. Kulutustutkimus.Nyt, 14 (1-2). https://journal.fi/kulutustutkimus/issue/view/7187 

Mesiranta, N., Närvänen, E., Luukkonen, R., & Kaivonen, I. (2021). Social media influencers educating consumers on sustainable fashion in NA - Advances in Consumer Research Volume 49, eds. Tonya Williams Bradford, Anat Keinan, and Matthew Matthew Thomson, Duluth, MN : Association for Consumer Research, Pages: 87-90. https://www.acrwebsite.org/volumes/v49/acr_vol49_3000782.pdf

Närvänen, E., Mattila, M. & Mesiranta, N. (2021). Institutional work in food waste reduction: Start-ups' role in moving towards a circular economy. Industrial Marketing Management, 93, 605-616. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.08.009

Purmonen, R. (2021). Knowledge sharing between the non-profit sector and the for-profit sector: A case study of a food bank and its donors. Pro gradu -tutkielma.  Johtamisen ja talouden tiedekunta. http://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105205236

Toivanen, M. (2021). Bringing fashion renting to the mainstream: Customer-centricity of fashion rental companies. Pro gradu -tutkielma. Johtamisen ja talouden tiedekunta. http://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104183086


2020

Janhonen, K., Mattila, M., Mesiranta, N., Kouhia, A., Autio, M. & Närvänen, E. (2020). Kohti kestävää kuluttamista: Materiaalitaju kuluttajien ja materiaalien aktiivisen suhteen hahmottajana. Alue ja Ympäristö, 49(2), 4-21. https://aluejaymparisto.journal.fi/article/view/95358

Haikonen, M. (2020). Ruokahävikin vähentäminen kulutusyhteisössä. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopisto: Johtamisen ja talouden tiedekunta. http://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003313000


Mattila, M., Mesiranta, N. & Heikkinen, A. (2020). Platform-based sustainable business models: Reducing food waste in food services. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 24 (4/5), 249-265. https://www.inderscience.com/info/inarticle.php?artid=108258

Nurminen, M. (2020). "Parasta ennen - trendikästä nyt: Kehysanalyysi hävikkiruokaliiketoiminnan normalisoinnista. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopisto: Johtamisen ja talouden tiedekunta. http://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202003232798

Närvänen, E., Mesiranta, N., Mattila, M. & Heikkinen, A. (toim.) (2020). Food waste management: Solving the Wicked Problem. Cham: Palgrave Macmillan. 

Närvänen, E., Mesiranta, N., Mattila, M. & Heikkinen, A.  (2020). Introduction: Framework for managing food waste. Teoksessa: Närvänen, E., Mattila, M., Mesiranta, N. & Heikkinen, A. (toim.) Food waste management: Solving the wicked problem. Cham: Palgrave Macmillan, ss. 124. Luettavissa: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-20561-4.

Sutinen, U.M. (2020). Assumptions about consumers in food waste campaigns: A visual analysis. Teoksessa: Närvänen, E., Mesiranta, N., Mattila, M. & Heikkinen, A. (toim.) Food waste management: Solving the wicked problem. Cham: Palgrave Macmillan, ss. 225-256.

2019

Kaivonen, I. (2019). "Palveluinnovaatioihin liittyvä institutionaalinen työ ruokahävikin kontekstissa." Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopisto: Johtamisen ja talouden tiedekunta.

Mattila, M., Mesiranta, N., Närvänen, E., Koskinen, O., & Sutinen, U.-M. (2019). Dances with potential food waste: Organising temporality in food waste reduction practices. Time & Society 28:41619–1644. https://doi.org/10.1177/0961463X18784123

Närvänen, E., Mattila, M. & Mesiranta, N. (2019). Consumer-citizens as leaders of change: Case food waste. Teoksessa Kangas, A., Kujala J., Heikkinen, A.,Lönnqvist, A., Laihonen, H., & Bethwaite, J. (toim.) Leading change in a complex world: Transdisciplinary perspectives. Tampere: Tampere University Press, 263–280. Luettavissa: https://blogs.uta.fi/leadershipforchange/lfc-book/leading-change-in-a-complex-world/

Sirola, N., Sutinen, U., Närvänen, E., Mesiranta, N. & Mattila, M. (2019). Mottainai!—A practice theoretical analysis of Japanese consumers’ food waste reduction. Sustainability 11(23)https://doi.org/10.3390/su11236645.


2018

Koskinen, O., Mattila, M., Närvänen, E., & Mesiranta, N. (2018). Hoiva ruokahävikin vähentämisen arkisissa käytännöissä. Alue ja Ympäristö, 47:2, 17–31. https://doi.org/10.30663/ay.72986

Sirola, N. (2018). “Ruokahävikin vähentämisen käytänteet japanilaisten arjessa – mobiilietnografinen tutkimus”. Pro gradu -tutkielma. Tampereen yliopisto: Johtamiskorkeakoulu.

Närvänen, E., Mesiranta, N., & Mattila, M. (2018). Roles of consumer-citizens in food waste reduction. Kulutustutkimus.Nyt, 12:1–2, 20–32. http://www.kulutustutkimus.net/wp-content/uploads/2018/11/KTN_vol12_Narvanen-Mesiranta-and-Mattila.pdf

Närvänen, E., Mesiranta, N., Sutinen, U., & Mattila, M. (2018). Creativity, aesthetics and ethics of food waste in social media campaigns. Journal of Cleaner Production, 195, 102–110.

Mattila, M., Mesiranta, N., Heikkinen, A., & Turunen, S. (2018). Creating value from food waste: Case ResQ Club. Teoksessa Dey, A. K. & Thatchenkery, T. (toim.) Advances in Social Change Leadership & Organizational Decision Making. New Delhi: Bloomsbury Publishing India Pvt. Ltd, ss. 13–22.

2016

Närvänen, E., Mesiranta, N., & Hukkanen, A. (2016). The quest for an empty fridge. Teoksessa Cappellini, B., Marshall, D., & Parsons, E. (toim.) The Practice of the Meal: Food, Families and the Market Place. Abingdon: Routledge, ss. 208–219.

2013

Närvänen, E., Mesiranta, N., & Hukkanen, A. (2013). From waste to delicacy: Collective innovation in food disposition practices through blogging. Teoksessa S. Botti & A. Labroo (toim.) NA - Advances in Consumer Research, Volume 41. Duluth, MN: Association for Consumer Research, ss. 316–320. https://www.acrwebsite.org/volumes/1014563/volumes/v41/NA-41



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti